KETOSISU

- Optimerar hälsan med hjälp av ketogen kost & periodisk fasta

Fatheadpizza – min absoluta favorit

Galet gott!

Denna varianten gör att bottnet blir krispigt och inte alls svampigt i konsistensen. Den innehåller få ingredienser och degen micras för att få rätt konsi

stens. Det finns olika varianter på denna men jag använder denna. Man behöver ha köksvåg då receptet anges i bland annat i gram. Hon har även ett videoklip

p med hur man gör men det är inte svårt alls! (Receptet är alltså inte mitt och jag tar ingen cred för den)

Ingredienser:

170 gram riven ost

85 gram mandelmjöl

2 msk philadelphiaost

Salt och ev. kryddor efter smak

1 ägg

Gör så här:

Blanda ihop alla ingredienserna utom ägget. Det är inte jättepetigt att det blir bra blandat i detta skedet.

Nu ska degen in i micron. Den ska micras i 1 minut på maxvärme. Nu ska degen blandas ihop. Tips! Använd slickepott, det är enklare att få en smidigare deg. Efter att ha blandat ihop till en smidigare deg, ska den micras igen i 30 sekunder på max effekt. När det är klart, ta ut degen och det är nu man ska blanda degen och ha i ägget. Här är det supersmidigt att ha en slickepott så att man kan jobba in ägget. Nu är degen redo för att kavlas ut. Det är enklast att ha två bakplåtspapper att kavla på då degen är aningen klibbig. Jag är proffs på att göra fula kanter men det märks inte på smaken ändå haha!

Gör små hål i degen så att den bakas jämnare. Den ska förbakas på 200 grader och tar cirka 12-15 minuter (tills den får lagom med färg).

Ration: 21% protein (70 gram)      76% fett (114 gram)      2% kolhydater (8 gram)

Nu är det dags för allt gottigt som ska på!

Jag använder gärna denna pizzasåsen, den innehåller inget bös! Den innehåller tomat (99,1%), salt, basilika (0,05%), oregano (0,04%), lök (0,03%), naturlig arom. Denna burken är mer sås än vad man behöver för en omgång med fathead så jag burkar frysa in det i lagom stora mängder. Dumt att slösa bort mat i onödan.

Man får ha koll på ration så att det blir så nära som möjligt till 80% fett, max 5% protein och max 5 gram kolhydrater. Man får mecka lite så blir det bra. Jag hade tonfisk, ost och ruccola på och därför krävdes en fet sås till för att ration ska bli rätt.

En liten varning bara!

Pizzan har en magisk tendens att bara försvinna – bara sådär! (såå gott!)

Gå gärna in till Ditch the carbs för att se flera av hennes recept.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterat innehåll

Proteindebatten

Okej, så jag var 100% redo att det skulle komma kommentarer på klippet med doktor Pradrip Jamnadas. I min Facebook-grupp “Keto/LCHF & periodisk fasta” nämnde

Läs mer »
Share on facebook
Share on pinterest
Share on email

Susanna

blivande kostrådgivare

Har ätit LCHF efter att ha läst Matrevolutionen av läkaren Andreas Eenfeldt (som driver Dietdoctor.com). Med tiden har LCHF gått över till ketogen kost kombinerat med periodisk fasta – för att optimera hälsan. Det är fascinerande hur mycket man kan åstadkomma med hjälp av livsstilsförändringar kopplat till kost, fasta och träning. Vi har makten över vår hälsa även om alla har olika förutsättningar.

Med sidan hoppas jag att inspirera, peppa och stötta utan pekpinnar. Vi är alla olika! Detta är mitt sätt. 

Utvalda inlägg
Min FB-grupp
Gå gärna med i min Facebookgrupp "Keto/LCHF & periodisk fasta" för tips, pepp och gemenskap.
Mer information