KETOSISU

- Optimerar hälsan med hjälp av ketogen kost & periodisk fasta

Varför OMAD? Del 1

Jag började med OMAD för 16 dagar sedan. Innan dess åt jag ketogent med två måltider om dagen och minst 16-timmars fasta (ofta 18). Jag var pedantisk med att kolla ration så att varje måltid var 80% fett, max 15% protein och max 5% kolhydrater. Vad sa vågen? Inget. Vikten var oförändrad. Fördelen var dock att jag mådde bra, hade mycket energi men fortfarande smärtor i ryggen och andra hälsobekymmer.

Jag gjorde ett medvetet avsteg på julafton och åt allt det man inte ska göra. Jag gillar min finska julmat och jag ångrar inte att jag gjorde så. Den 26 december började ställa om igen till ketogent  igen. För att komma in i mättnadskänslan igen så fastade jag inte så många timmar per dygn men körde långfastan på cirka 48 timmar. Jag hetsade inte in i något utan fokuserade på att bli metabolt flexibel igen. Titta gärna på klippet nedan för att veta mer om metabol flexibilitet. Jag gillar Dr. Mindy, hennes kanal är ett superbra tips till alla som vill veta mer om fasta & kost.

Okej, så tillbaka till varför OMAD?

Fasta läker kroppen. Vi är inte gjorde för att ha tillgång till mat dygnet runt. Vi må tro att vi är superutvecklade fysiologiskt men vi är jägare & samlare i grund och botten. Då åt man när det fanns tillgång. Nu kan man gå upp mitt i natten till kylen och äta. Vilket ställer till med oreda.

Jag vill läka kroppen och gå ner i vikt eftersom jag har problem med smärta i nacken, ländryggen och har dessutom högt blodtryck. Ingen kroppshets, jag kommer aldrig att få någon Victorias secret kropp ändå och det har aldrig varit målet heller haha!

Med OMAD har jag faktiskt lyckats få vikten att gå neråt! Jag trodde att det var omöjligt!

Efter att kirurgerna tog bort mina gastric bypass-kopplingar sa dom att kommer att bli fet igen och jag gick upp 20 kg. Jag har nu gått ner 7,7 kg sedan 26 december 2020. Det kanske låter fjuttigt och en person som inte fått sin magtarmkanal massakrerad av kirurger, hade viktnedgången säkert gått till och med fortare. Men det gäller inte mig – och jag är såå glad att jag har äntligen fått vikten att gå neråt. Jag hade nämligen förlikat mig med att det kommer aldrig att gå. Jag lever och är tacksam för det liksom.

Hälsofördelarna med OMAD

Okej, in på nörderierna med fastan för det händer massa bra saker med kroppen.

  1. Efter 13 timmars fasta sjunker insulinnivåerna och triggar igång tillväxthormon som behövs för fettförbränning och den saktar också ner åldersprocessen. Mängden tillväxthormon minskar efter 30 så vill man vara smal & se ung ut så gillar man tillväxthormonet.
  2. Efter 15 timmar av fasta behöver kroppen inte ta hand om mat och börjar titta inåt, autofagi accelererar som är kroppens sätt att repare celler och att göra sig av med trasiga celler. En storstädning inuti kroppen kan man säga. Vid 15 timmar börjar kroppen så smått att börja tillverka ketoner – vilket är det vi vill åt för att maximera fettförbränningen. Och jo! Vid 15 timmar försvinner hungern.
  3. Vi 17 timmar har man nått en “autofagi sweetspot” – maximal storstädningstakt.
  4. Okej så efter 24 timmar når man en punkt då kroppen börjar en massa bra processer, man har kunnat se bland annat att efter 24-timmar stimuleras stamcellerna i tarmen och man börjar läka tarmen. Många går runt med inflammation i tarmen utan att ens veta om det. Här händer det mer bra saker vid just 24-timmar men! Informationen kommer från Dr. Mindy.

Kolla gärna in klippet med Dr. Mindy, det är därifrån jag har fått informationen ifrån.

Det finns dock hur mycket information där ute som helst! Bara att börja nörda in er i det! Mycket nöje!

Jag rekommenderar Dr. Jason Fung som har skrivit flera böcker och har även en kanal på Youtube. Han är nefrolog och mycket kunnig. Siimland på youtube har massa bra information också (meen kan vara lite kämpig att lyssna på). Sedan finns fitnessgurun Thomas DeLauer som gillar att läsa studier för att anpassa sina råd till sina klienter. Vissa av sakerna han säger är jag inte alls såld på men han har också mycket vettig information.

För att läsa mer om hur det fungerar för mig, läs del 2.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterat innehåll

Proteindebatten

Okej, så jag var 100% redo att det skulle komma kommentarer på klippet med doktor Pradrip Jamnadas. I min Facebook-grupp “Keto/LCHF & periodisk fasta” nämnde

Läs mer »
Share on facebook
Share on pinterest
Share on email

Susanna

blivande kostrådgivare

Har ätit LCHF efter att ha läst Matrevolutionen av läkaren Andreas Eenfeldt (som driver Dietdoctor.com). Med tiden har LCHF gått över till ketogen kost kombinerat med periodisk fasta – för att optimera hälsan. Det är fascinerande hur mycket man kan åstadkomma med hjälp av livsstilsförändringar kopplat till kost, fasta och träning. Vi har makten över vår hälsa även om alla har olika förutsättningar.

Med sidan hoppas jag att inspirera, peppa och stötta utan pekpinnar. Vi är alla olika! Detta är mitt sätt. 

Utvalda inlägg
Min FB-grupp
Gå gärna med i min Facebookgrupp "Keto/LCHF & periodisk fasta" för tips, pepp och gemenskap.
Mer information