KETOSISU

- Optimerar hälsan med hjälp av ketogen kost & periodisk fasta

Användbara appar & sidor

Det är så himla smidigt när det finns bra hjälpmedel med att få ordning på fasta + måltiderna. Här tänker jag visa några vanliga exempel.

Fasteappar

Zero

Jag använder Zero som är en klocka som man startar när man börjar fasta och stänger av när man är klar. Den har också statistik som faller mig i smaken då jag är nörd och gillar sånt. Allt som motiverar en är ju super! Zero finns både till android och iOS.

Så här ser klockan ut i Zero, det är rätt basic egentligen. Det finns en betalversion av appen också men det är inget jag har testat eller känt att jag behöver.

Man kan justera längden på fastan på den gråa knappen där det står “23-hour fast” med en penna. Man trycker bara på pennan så kommer man in på en sida där det finns förinställda fastan med 16:8 till exempel. Då jag kör OMAD så tar jag alternativet “Custom fast” och ställer in på 23 timmar.

Och det hääär gillar jag verkligen! Det här är alltså min fastestatistik. Nästan 150-timmars fasta är inte illa pinkat haha! Jag hade ingen aning om att det var så mycket förrän jag tog bilden till detta inlägg. Jag är nöjd!

När man har lyckats fasta såpass länge som man hade tänkt sig, blir stapeln grön och när man inte uppnått sitt mål blir den grå. Jag har en sån dag i min statistik men tar det med ro eftersom jag kör ju OMAD och behövde bryta fastan tidigare på grund av livet, barn och så. Ingen panik där inte. Dagen efter fastade jag längre eftersom jag var upptagen med min minirenovering i köket.

I alla fall, Zero är väldigt enkel att använda och ett bra hjälpmedel. Den rekommenderar jag.

 

 

Life

En annan bra fasteapp är Life. Jag har fått tipset om denna och har testat men egentligen har jag inget behov av en till. Testade den mest för att det är lite roligt med ikonerna i cirkeln. När man fastar, fylls cirkeln i och man ser hur länge man har fastat. Ikonerna innehåller information om vad som sker i kroppen när man fastar så länge som man har fastat. Detta är en betalversion i Zero.

I Life kan man också skapa grupper som fastar tillsammans men här är jag inte heller insatt. Även denna appen är lätt att lära sig och förstå sig på. Även i Life kan man få fram rolig statistik.

 

 

 

 

Kostappar

Kostbevakningen.se

Ålrajt så hur får man bäst ordning på måltiderna så att de får rätt ratio? (Jag kör 80% fett, max 15% protein och max 5% kolhydrater) Folk som äter keto i USA är duktiga på att räkna makronutrienter men jag kör på Kostbevakningen.se. Det är ingen app utan en gratis hemsida. Den är väldigt användbar på telefonen också. När jag har en plan med en måltid, lägger jag in allt på tabellen i Kostbevakningen för att se hur ration ser ut. Sedan justerar jag mängderna, lägger till och tar bort för att det ska bli så nära nog min ratio. På så sätt får jag översyn över hur just den måltiden är. Det är väldigt enkelt att använda. Deras databas innehåller många livsmedel men det händer att allt inte är med. Till exempel avokadoolja eller sötströ. Då tar jag något annat som är likvärdigt.

Självbärande ingredienser (alltså att de innehåller mycket fett från början) gör att man behöver inte tillsätta lika mycket fett till en måltid och det kan man se här. Supersmidigt!

 

Lifesum

Lifesum är en populär app för att hålla koll på vad man äter och den beräknar dina makros åt dig. Alltså hur mycket du kan äta under en dag för att gå ner så mycket som du vill. Det finns en gratis version men betalversionen har så klart fler funktioner. Ett tag använde jag betalversionen och det bästa med den var sträckkodsläsaren. Även om ett livsmedel inte fanns i deras register så kunde man scanna den och få in den.

Det jag inte gillar med den är att räknaren visar hur mycket du har ätit av varje del per dag. I värsta fall är ens måltider varit så obalanserade att du har t.ex. 20 gram fett kvar men överätit protein och 0 kolhydrater kvar. Då blir det svårt att få ordning på det hela. Man kan se sammansättning av måltiderna i appen också men jag tycker inte att det är tydligt nog, inte som med Kostbevakningen. Jag använder inte den längre men det är en väldigt populär app som många använder och det absolut värt att testa.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterat innehåll

Proteindebatten

Okej, så jag var 100% redo att det skulle komma kommentarer på klippet med doktor Pradrip Jamnadas. I min Facebook-grupp “Keto/LCHF & periodisk fasta” nämnde

Läs mer »
Share on facebook
Share on pinterest
Share on email

Susanna

blivande kostrådgivare

Har ätit LCHF efter att ha läst Matrevolutionen av läkaren Andreas Eenfeldt (som driver Dietdoctor.com). Med tiden har LCHF gått över till ketogen kost kombinerat med periodisk fasta – för att optimera hälsan. Det är fascinerande hur mycket man kan åstadkomma med hjälp av livsstilsförändringar kopplat till kost, fasta och träning. Vi har makten över vår hälsa även om alla har olika förutsättningar.

Med sidan hoppas jag att inspirera, peppa och stötta utan pekpinnar. Vi är alla olika! Detta är mitt sätt. 

Utvalda inlägg
Min FB-grupp
Gå gärna med i min Facebookgrupp "Keto/LCHF & periodisk fasta" för tips, pepp och gemenskap.
Mer information