KETOSISU

- Optimerar hälsan med hjälp av ketogen kost & periodisk fasta

Måltidsplanering

Okej så hur gör man för att få en bra sammansatt måltid? Så att man får ca 80% fett, max 15% protein och max 5% kolhydrater.

Kostbevakningen + en köksvåg

Jag använder mig av kostbevakningen.se som jag har tidigare nämnt. Jag har en basic köksvåg från Clas Olsson som jag använder för att väga allt om förpackningen inte anger mängd.

Protein

När jag ska planera en måltid så brukar jag börja med proteinet. Protein som i sig har lite fett behöver ha mer fett tillsatt så som vit fisk och kyckling. Lax innehåller mer fett i sig och är mer självbärande och därför behöver man inte tillsätta lika mycket. Högrevsfärs innehåller mer fett än vanlig nötfärs osv.

Eftersom jag äter endast en måltid om dagen, ser jag till att varva protein så att jag får i mig proteinet från olika källor så som fisk, kyckling, nöt och vegetariskt. Äter jag kött på en måndag vill jag har t.ex. fisk på en tisdag. Allt för att variera så gott det går. Undantaget är när jag äter rester dagen efter.

Fett

Efter proteinet måste jag planera in rätt mängd fett. Jag kombinerar ofta smör + kokosolja för då kommer man lätt upp i rätt fettmängd. I kokosolja finns kaprylsyra som är antiinflammatoriskt och i smör finns… ja smak. Smör är gott haha! Sedan kör jag dessutom “dirty keto” och äter grädde och ost. Vill dock inte äta grädde varje dag då mejerier är inflammationsskapande. Då har jag gärna majonnäs som bas eller gör vinägrett på olika goda oljor som olivolja eller avokadoolja. Man ska helst hålla sig ifrån rapsolja men det händer att jag köper färdig majonnäs som är gjord på just rapsolja. Jag tänker att eftersom jag fastar 23,5 timmer om dygnet, tar kroppen hand om det.

Garant (finns på Hemköp och Willys) har en färdig majonnäs helt utan socker och 0g kolhydrater. Den har lite knepig konsistens men är god och funkar super som bas i såser. Hoppas att de kommer ut med en ekologisk variant snart också. Denna burken kostar 16 spänn på Hemköp och är bra att ha hemma. Jag har det alltid. Ett bra sätt att komma upp i fettprocent.

Tillbehör

Sisten ut är vad jag vill ha till måltiden. Just nu har jag dille för rucola och ska ha det i allt haha! Jag älskar grönkål och rödkål så det förekommer ofta. Jag har alltid fryst blomkål och broccoli hemma då det är så tacksamt att göra mos på när tiden/orken tryter. Protein plus blomkål/broccolimos med massa smör/kokosolja brukar snabbt bli en sammansatt måltid med bra ratio på 80% fett, 15% protein och 5% kolisar.

 

Dirty keto

Vad tusen är det då? Jo. Clean keto är en ketogen kosthållning helt utan inflammationsskapande ingredienser. Inga mejerier osv. Då jag fastar så mycket så känner jag inte att jag behöver gå så långt. Jag tänker att fastan hjälper kroppen att läka som det är. Jag har varit i konstant ketos sedan länge och tänker också att jag får hjälp där. Jag väljer gärna hälsosamma ingredienser så som kokosolja som har antiinflammatoriska egenskaper tillsammans med grönsaker fulla av nyttigheter. Dessutom dricker jag mindre kaffe numera och ersätter med yerba mate-te som innehåller mineraler och antioxidanter.

 

Alla är olika och hur man vill göra är upp till var och en. Detta är mitt sätt. 

2 svar

  1. Tack för en intressant text 😊 Kul att du delar med dig av hur du gör och tänkter så att man själv kan samla på sig tips och trix, det kan man aldrig få för mycket av! Tycker du förklarar väldigt lätt och smidigt när du skriver om hur du matplanerar, det kommer jag ta efter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterat innehåll

Proteindebatten

Okej, så jag var 100% redo att det skulle komma kommentarer på klippet med doktor Pradrip Jamnadas. I min Facebook-grupp “Keto/LCHF & periodisk fasta” nämnde

Läs mer »
Share on facebook
Share on pinterest
Share on email

Susanna

blivande kostrådgivare

Har ätit LCHF efter att ha läst Matrevolutionen av läkaren Andreas Eenfeldt (som driver Dietdoctor.com). Med tiden har LCHF gått över till ketogen kost kombinerat med periodisk fasta – för att optimera hälsan. Det är fascinerande hur mycket man kan åstadkomma med hjälp av livsstilsförändringar kopplat till kost, fasta och träning. Vi har makten över vår hälsa även om alla har olika förutsättningar.

Med sidan hoppas jag att inspirera, peppa och stötta utan pekpinnar. Vi är alla olika! Detta är mitt sätt. 

Utvalda inlägg
Min FB-grupp
Gå gärna med i min Facebookgrupp "Keto/LCHF & periodisk fasta" för tips, pepp och gemenskap.
Mer information