KETOSISU

- Optimerar hälsan med hjälp av ketogen kost & periodisk fasta

Superoptimering av ketoner

Okej så i mitt förra inlägg ville jag komma snabbt in i ketos för att optimera ketosen så att jag får den härliga energiboosten och känsla av att vara mer klar i huvudet. Fogbrain som man får av avsteg är ju inte skön. Det är så lite kvar till semestern och vi förbereder inför sommarstängning så jag vill orka det sista.

Så hur tusan gjorde jag?

Jag började lördag den 5/6 efter ett avsteg på fredagen. Jag åt glass på kvällen. Jag började lördagen med att äta en stadig frukost (något som för mig känns jättekonstigt vid det här laget haha!). Ration på den var 80% fett, 15% protein och 5% kolhydrater. Så gick jag på en långfasta men inte en vattenfasta. Under dagen drack jag även 2 fettkaffe med 1 tsk kokosolja och 1 tsk osaltad smör i – för att boosta ketonerna.

Söndagen började jag med en likadan fettkaffe med 1 tsk kokosolja och 1 tsk osaltat smör. På eftermiddagen när jag kände att energin var låg, körde jag en till fettkaffe. På söndagsmorgonen testade jag ketonerna och hade enbart 0,3 mmol/L. Inget oväntat alls.

Måndagmorgon började jag dagen med fettkaffe. Innan den mätte jag blodketonerna och var uppe i 1,2 mmol/L!  Snygg stegring. Så fort brukar det aldrig går för mig. Det brukar ta cirka 2 veckor för att få fart på ketonerna igen efter ett avsteg. På söndagen åt jag alltså inget utan drack två koppar fettkaffe med 1 tsk kokosolja och 1 tsk osaltad smör. Utöver det drack jag rikliga mängder vatten samt tog elektrolyttillskott. “Fastade” sammanlagt i 51 timmar men med fettkaffe.

Vid lunch på måndagen bröt jag fastan och åt lunch på jobbet. Gick efter ration 80% fett, 15% protein och 5% kolisar. Åt sedan ett litet mål vid middagstid. På tisdagen började jag dagen med fettkaffe, åt lunch på jobbet men åt inte middag.  Mådde oförskämt bra och hade massor av energi så jag tog en långpromenad och tränade på utegymmet.

Värdet på överstabilden på 2,4 mmol/L mätte jag på torsdagmorgon. Ketosenergi är verkligen här och jag har gott om ork och energi. Syftet med att optimera ketonerna hade aldrig något med viktminskning att göra utan enbart att få mer energi och slippa fogbrain, så jag har inte vägt mig. Men jag känner mig lättare i kroppen och mina nyckelben syns bättre.

 

Rekommenderar jag mitt sätt till nybörjare? Absolut inte! Man ska vara van att fasta och det är bra om magen är van att hantera fett. För den kan rasa när man kör på det här sättet. Min mage har för länge sen vant sig vid högt intag av fett så det gick utan problem.

 

Är man envis som jag är och vill optimera ketosen är det absolut ett sätt att sätta in fettfasta. Något som också underlättar för att komma in ketos är träning. Kroppen förbrukar förrådet av socker och det är utplånat ställer kroppen om sig till att använda ketoner som bränsle istället.

 

Ta hand om er! Och kom ihåg att hälsa ska alltid komma först <3

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterat innehåll

Proteindebatten

Okej, så jag var 100% redo att det skulle komma kommentarer på klippet med doktor Pradrip Jamnadas. I min Facebook-grupp “Keto/LCHF & periodisk fasta” nämnde

Läs mer »
Share on facebook
Share on pinterest
Share on email

Susanna

blivande kostrådgivare

Har ätit LCHF efter att ha läst Matrevolutionen av läkaren Andreas Eenfeldt (som driver Dietdoctor.com). Med tiden har LCHF gått över till ketogen kost kombinerat med periodisk fasta – för att optimera hälsan. Det är fascinerande hur mycket man kan åstadkomma med hjälp av livsstilsförändringar kopplat till kost, fasta och träning. Vi har makten över vår hälsa även om alla har olika förutsättningar.

Med sidan hoppas jag att inspirera, peppa och stötta utan pekpinnar. Vi är alla olika! Detta är mitt sätt. 

Utvalda inlägg
Min FB-grupp
Gå gärna med i min Facebookgrupp "Keto/LCHF & periodisk fasta" för tips, pepp och gemenskap.
Mer information